تبلیغات
فارغ التحصیلان انجمن اسلامی هنرستان فنی بوربور - اداب هیت داری

اداب هیت داری

1. هیئت دانش‌آموزی یعنی چه؟

هیئت دانش آموزی از یک طرف هیئت است و از یک طرف دانش‌آموزی. این یعنی هیئت دانش آموزی، فرق دارد با هیئت‌های دیگر اما هیئت است. پس ما داریم از یک تغییر حرف می‌زنیم و از یک ثبات:

ـ تغییر: هیئت برای دانش‌آموزان باید با هیئت برای اصناف فرق کند. دانش‌آموز جزء بین است. حتی یک رنگ و حتی تر یک جمله روی یک دیوار بازی خودش را با دل او می‌کند. چرا نوجوان بازی رایانه‌ای را دوست دارد؟ چون یک دنیا با تمام جزئیات برایش خلق می‌شود توی بازی رایانه‌ای.

پس تغییر ما در یک جمله خلاصه می‌شود در «اهمیت دادن به جزئیات» و درست کردن «یک ظاهر دوست داشتنی»

 

 

ـ ثبات: هیئت و کار هیئتی از قدیم یک کلاس تربیتی بوده. همه‌ی خاصیتش به این است که گردانندگان هیئت خود شرکت کننده‌های هیئتند. این مردمی بودنش و از جنس خود مردم بودن، هیئت را هیئت می‌کند. این یک شیوه و قالب سنتی بسیار تاثیر گذار است که فرهنگ‌های جدید و بی‌ریشه‌ی امروزی فاقد آنند و خیلی از این جهت کم دارند نسبت به ما. حالا ما نباید به اسم شکیل شدن هیئت و به اسم ایجاد تغییر بیاییم این شکل سازمانی‌ـ مردمی را بریزیم به هم. پس وقتی هیئت را دانش آموزی طراحی می‌کنیم،‌هم باید نقش دانش‌آموز در گرداندن هیئت را مد نظر داشته باشیم و هم حفظ ظواهر سنتی هیئت تا جاییکه لازم است. مثلا منبر را نباید حذف کنیم تا زمانی که هیئت‌ها به منبر شناخته می‌شوند. بگذاریم در ذهن مخاطب دانش آموز ما بماند که دارد وارد هیئت می‌شود.

 

 

2.‌کلیاتی که یک هیئت دانش آموزی لازم دارد:

 

الف ـ متحدالشکل و یک‌پارچه بودن: ساختار خیلی سنتی هیئت برنامه‌های هیئت را چند تا چیز کاملا جدا از هم تعریف می‌کند. یک سخنرانی و یک عزاداری و مخاطب هم انتظار ربط خاصی ندارد بین این برنامه‌ها. اما در شکل مورد نظر و ایده‌آل برای هیئت دانش آموزی نباید ارزش برنامه‌ها جدا از هم بررسی شوند. زمانی ایده‌آل تحقق پیدا می‌کند که همه‌ِ اجزای هیئت محرم به ارتقای هم کمک کنند. رعایت سطح و شکل برنامه‌ها بسیار اهمیت دارد. نباید یک برنامه برنامه‌ی دیگر را تحت الشعاع قرار بدهد.

نگاه درست به هئیت دانش‌آموزی: از ثانیه‌ی اول که مخاطب می‌خواهد پایش را بگذارد داخل حسینه‌تا وقتی می‌رود سمت خانه باید شبیه یک فیلم سینمایی باشد. از اول یک هدف دنبال شود برای آن شب و تا آخر تحقق آن هدف رعایت شود. اگر پوستری می‌چسبد روی دیوار ورودی و اگر کلیپی پخش می‌شود روی پرده یا اگر سخنران از چیزی حرف می‌زند همه در راستای رسیدن به یک نقطه باشد. مخاطب احساس پراکندگی نکند. برای همین وجود یک مجری به شدت احساس می‌شود. یک مجری که بین برنامه ها ارتباط لازم را ایجاد کند. براساس این دیدگاه موارد زیر ضروری‌ست:

1ـ استفاده از مجری:

2ـ استفاده از نور برای از بین بردن یکنواختی خسته کننده در عین یکپارچگی برنامه‌ها (کم و زیاد شدن نور سالن متناسب با برنامه‌ها در نظر مخاطب یک کار هماهنگ جلوه می‌کند)

  استفاده‌ی مناسب از فضای زمانی خالی بین دو برنامه برای تکه تکه نشدن برنامه‌ها. (میان‌برنامه)

 

ب ـ گردانندگان هیئت: بخشی از هیئت فراهم کردن زمینه‌ها،‌فضا، امکانات و فعالیت‌های زیرساختی است که نمی‌توان دانش‌آموزان را مستقیما وارد این بخش‌ها کرد اما بخش دوم و ظاهری هیئت ( خادمین و ناظمین) را باید خود دانش‌آموزان دست بگیرند. (با توجه به اصل مردمی بودن هیئت)

 

ج ـ نظم و تمیزی: یکی از چیزهایی که در شکل سنتی هیئت مغفول مانده نظم است. بی‌نظمی های کوچک و بزرگ جزء ذاتی و ضروری هیئت‌نیستند که قرار باشد نگه‌ش داریم در شکل جدید هیئت. می‌توان در عین رعایت اصل مردمی بودن هیئت نهایت نظم و تمیزی را در 1.‌اجرای برنامه‌ها    2.‌فضای هیئت و استقبال از شرکت کننده‌ها    رعایت کرد:

ـ یونیفرم یک‌شکل برای خادمین و ناظمین لازم و ضروری‌ست.

ـ یک کفش‌داری بزرگ و دارای مسئول برای داخل نبردن کفش‌ها توسط شرکت‌کننده‌ها

ـ تعارف کردن گلاب یا عطر هنگام ورود شرکت‌کننده‌ها به داخل.

ـ خوش‌آمد گویی توسط دانش آموزان.

ـ فراهم کردن سرویس بهداشتی (متناسب با جمعیت شرکت کننده‌گان) تمیز و در دسترس.

ـ (شکل پذیرایی .... (در حال بررسی) )

ـ زمین مناسب (استفاده از قالی‌های هم‌شکل) برای جایگاه نشستن شرکت کننده‌ها.

ـ ضمن احترام به مخاطب برای برقراری نظم (و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و اخلاقی) به احترام هیئت تلفن‌های همراه امانت داده شود.

ـ تامین سرویس‌های رفت و برگشت.





موضوع:
[ پنجشنبه 1 آبان 1393 ] [ 07:16 ب.ظ ] [ امیرحسین رویانفر ]